Etapy | | Zadania | | Raporty |
|
Etap 1
ENERGIA SŁOŃCA DLA DOMU | | Budowa zespołu | | Raport 1 pkt 1 |
| Analiza problemu | | Raport 1 pkt 2 |
| Analiza problemu - możliwe rozwiązania | | Raport 1 pkt 3 |
| Pozyskanie do współpracy właścicieli domów jednorodzinnych | | Raport 1 pkt 4 |
| Zaprojektowanie systemu fotowoltaicznego | | Raport 1 pkt 5 |
|
Etap 2
ZARABIAJ NA SŁOŃCU | | Promocja OZE i fotowoltaiki | | Raport 2 pkt 1 |
| Przeprowadzenie apelu szkolnego | | Raport 2 pkt 2 |
| Kampanie promujące konferencje uczniowskie i mikroinstalacje OZE | | Raport 2 pkt 3 |
| Konferencja promująca energię odnawialną | | Raport 2 pkt 4 |
kliknij wybrane pole, aby je zobaczyć |
ETAP 1 - ENERGIA SŁOŃCA DLA DOMU
W pierwszym etapie projektu badawczego "Postaw na Słońce" Waszym zadaniem będzie zdobycie rzetelnej i obszernej wiedzy na temat energetyki, Odnawialnych Źródeł Energii i fotowoltaiki. W kolejnym etapie będziecie musieli przekazać tę wiedzę dalej. Dowiecie się, w jaki sposób w tej chwili wytwarza się energię i jakie są tego skutki dla środowiska i dla ludzkiego zdrowia. Dowiecie się czym jest OZE i zdobędziecie informacje o fotowoltaice. Poznacie sposoby pozyskiwania dofinansowań do instalacji OZE. Nauczycie się też przeprowadzać audyt energetyczny budynku i projektować mikroinstalacje fotowoltaiczne dla domów jednorodzinnych.
Zadanie 1.1 - BUDOWA ZESPOŁU
Pierwszym zadaniem w projekcie jest oczywiście zbudowanie odpowiedniego zespołu. W drużynie może się znaleźć maksymalnie 10 uczniów i jeden lub dwoje opiekunów. Jeśli nie znajdziecie odpowiedniej liczby chętnych, nie przejmujcie się. Zespół może być mniejszy, albo kolejni uczniowie mogą dołączyć później.
Dobierzcie do zespołu takie osoby, które są zainteresowane tematem, a także mają wystarczająco dużo czasu i zapału, żeby pracować przez cały rok. Na pewno będziecie potrzebowali osób, które nie mają problemu w kontaktach z ludźmi i dobrze się czują występując publicznie. Przyda się ktoś z uzdolnieniami plastycznymi, ponieważ będziecie tworzyć plakaty, ulotki i inne materiały edukacyjne. Nieocenioną pomocą będzie osoba, która sprawnie i przejrzyście pisze - jej umiejętności przydadzą się przy pisaniu raportów, treści ulotek czy wystąpień na apelu i konferencji.
Ważną postacią w Waszej grupie będzie też opiekun. Najlepiej sprawdzi się w tej roli nauczyciel, który zna się na Odnawialnych Źródłach Energii - fizyk lub geograf, nie jest to jednak wymóg. Znajdźcie nauczyciela, z którym się dobrze dogadujecie i który będzie miał dla Was czas. W związku z tym, że znaczna część konkursu, w tym tworzenie i wysyłanie raportów odbywa się przez internet, opiekun powinien też sprawnie posługiwać się komputerem i korzystać z sieci.
Wymyślcie też nazwę zespołu i logo, które będą Was reprezentowały i z którymi będziecie mogli się identyfikować.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 1.1.
W tym zadaniu należy:
1.1.1 Opisać członków zespołu. Należy wymienić z imienia i nazwiska każdą osobę (również opiekuna) wraz z krótkim komentarzem opisującym jej uzdolnienia i funkcję w zespole (zespół powinien się składać maksymalnie z 10 osób i opiekuna). Maks. 55 punktów (5 pkt. za osobę). Ograniczenie znaków do 2200 ze spacjami (do 200 znaków na osobę).
1.1.2 Wgrać zdjęcie i logo zespołu. Maks. 5 punktów.
Zadanie 1.2. ANALIZA PROBLEMU - OBECNE SPOSOBY WYTWARZANIA ENERGII I ICH SKUTKI DLA ŚRODOWISKA.
Aby przekonać innych ludzi do swoich racji musicie najpierw sami zdobyć wiedzę w temacie, o którym będziecie się wypowiadać.
Zanim dowiecie się, czemu warto inwestować w Odnawialne Źródła Energii i czym jest fotowoltaika, należy zacząć od podstaw. Dowiedzcie się jak w tej chwili wytwarzana jest energia i jakie ma to skutki dla środowiska. Pamiętajcie o różnych rodzajach energii - elektrycznej, cieplnej i tej wykorzystywanej w transporcie. Czym są zanieczyszczenia powietrza? Czym są zmiany klimatu? Jaka jest geneza tych zjawisk? I przede wszystkim, jak wpływają na ludzi?
Starannie poszukajcie źródeł tej wiedzy. Porozmawiajcie z nauczycielami fizyki, geografii czy biologii. Odwiedźcie bibliotekę szkolną i publiczną. Szukajcie informacji w internecie czy w czasopismach. Weryfikujcie wszystkie informacje. Sprawdzajcie czy są aktualne i zgodne ze współczesną wiedzą naukową. Upewniajcie się co do danych, szukając ich potwierdzenia w innych źródłach. Ciekawe artykuły i dokumenty oraz linki do stron internetowych znajdziecie na naszym portalu, ale nie ograniczajcie się do tego i szukajcie też na własną rękę.
Żeby pokazać, że rzeczywiście znacie się już na tym temacie, napiszcie krótki referat prezentujący Waszą wiedzę. Dzięki temu sędziowie w konkursie będą mogli przekonać się, czego się nauczyliście. Koniecznie pamiętajcie o podaniu źródeł.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 1.2.
W tym zadaniu należy:
1.2.1 Przygotować krótki referat dotyczący wszystkich poniższych zagadnień:
 Obecne sposoby wytwarzania energii przez człowieka;
 wpływ produkcji energii ze źródeł nieodnawialnych na środowisko przyrodnicze (m. in. smog, zmiany klimatu);
 społeczne i zdrowotne skutki zanieczyszczeń powietrza i zmian klimatycznych;
 wyczerpywanie się surowców, z których pozyskiwana jest energia i co z tego wynika.
 Załączyć źródła wiedzy wykorzystane przy pisaniu referatu.
Maks. 50 punktów. Ograniczenie znaków do 5400 ze spacjami.
Zadanie 1.3. ANALIZA PROBLEMU - MOŻLIWE ROZWIĄZANIA - EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA, NOWOCZESNE TECHNOLOGIE GRZEWCZE, OZE
Skoro już dowiedzieliście się, jakie są skutki produkcji energii ze spalania surowców kopalnych, pora dowiedzieć się jakie są alternatywy. Do najważniejszych należą Odnawialne Źródła Energii (OZE) oraz efektywność energetyczna. Napiszcie więc drugi referat, tym razem zajmując się następującymi tematami:
 Odnawialne Źródła Energii (OZE) - czym są i czym różnią się od tradycyjnych źródeł energii, jakie są ich rodzaje, jakie technologie się stosuje, czym są mikroinstalacje OZE;
 Opiszcie czym jest efektywność energetyczna, jak wprowadzić ją w życie i jakie korzyści przynosi;
 Jak wygląda sytuacja Polski na tle innych krajów w aspekcie korzystania z OZE. Jaki jest polski mix energetyczny? Jakie są główne źródła energii odnawialnej w Polsce? Jak wygląda sytuacja w krajach sąsiedzkich, w Unii Europejskiej, w innych państwach świata?
 Opiszcie jakie są możliwości wsparcia finansowania mikroinstalacji OZE dla indywidualnych odbiorców w Polsce - program "Czyste Powietrze", taryfy FIT, środki publiczne (programy gminne, WFOŚiGW), komercyjne oferty bankowe.
Jednym z przykładów technologii OZE są ogniwa fotowoltaiczne. Jest to jedna z najprężniej rozwijających się technologii i już teraz jest łatwo dostępna dla indywidualnych użytkowników. W naszym projekcie zajmiecie się fotowoltaiką w szerszym zakresie niż innymi technologiami OZE. W kolejnym referacie wytłumaczcie więc czym jest efekt fotowoltaiczny. Opiszcie jak jest wykorzystywany przy przetwarzaniu energii słonecznej na prąd elektryczny. Czym jest ogniwo fotowoltaiczne? Jak zbudowany jest panel fotowoltaiczny i jakie są inne elementy mikroinstalacji PV? Poszukajcie też informacji o tym, jakie czynniki i w jaki sposób wpływają na efektywność działania instalacji PV. W którą stronę świata powinna być skierowana taka instalacja, czy lepiej działa latem czy zimą, jakie są różnice w różnych częściach świata, zależnie od klimatu. Czynników tych jest naprawdę wiele.
Na koniec zostaje najbardziej praktyczna część. Dowiedzcie się, kim jest prosument oraz sprawdźcie, jak korzystanie z domowej mikroinstalacji wygląda od strony finansowej. Ile kosztuje średniej wielkości instalacja, kiedy się zwraca, czy może pokryć 100% zapotrzebowania na energię? Różne instytucje polskie i unijne, a czasem także samorządy, dążą do zwiększenia udziału fotowoltaiki w produkcji energii. W tym celu starają się wspierać finansowo osoby, które chciałyby założyć taką instalację na swoim domu. Poszukajcie różnych źródeł wsparcia finansowego oferowanego dla indywidualnych odbiorców. Poczytajcie o programie Czyste Powietrze, zajrzyjcie na strony Narodowego, a także Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Może też Wasza gmina oferuje jakieś wsparcie?
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 1.3.
W tym zadaniu należy:
1.3.1 Przygotować krótki referat dotyczący Odnawialnych Źródeł Energii i efektywności energetycznej. Poruszcie w nim m.in. poniższe zagadnienia:
 Odnawialne Źródła Energii (OZE) - definicja, rodzaje;
 efektywność energetyczna;
 sytuacja Polski na tle innych krajów w aspekcie korzystania z OZE;
 możliwości wsparcia finansowania mikroinstalacji OZE dla indywidualnych odbiorców - program Czyste Powietrze, taryfy FIT, net metering, środki publiczne (programy gminne, WFOŚiGW), komercyjne oferty bankowe;
 Załączyć źródła wiedzy wykorzystane przy pisaniu referatu.
Maks. 50 punktów. Ograniczenie znaków do 3600 ze spacjami.
1.3.2 Przygotować krótki referat dotyczący fotowoltaiki. Poruszcie w nim m.in. poniższe zagadnienia:
 zasady działania fotowoltaiki - aspekt teoretyczny;
 sposób działania systemu fotowoltaicznego - aspekt techniczny, rodzaje systemów fotowoltaicznych (technologia produkcji, on/off grid);
 czynniki sprzyjające i ograniczające wydajność systemu fotowoltaicznego (aspekty klimatyczne i techniczne);
 definicja prosumenta;
 Załączyć źródła wiedzy wykorzystane przy pisaniu referatu.
Maks. 50 punktów. Ograniczenie znaków do 3600 ze spacjami.
Zadanie 1.4 - POZYSKANIE DO WSPÓŁPRACY WŁAŚCICIELI DOMÓW JEDNORODZINNYCH OBLICZENIE ZAPOTRZEBOWANIA ENERGETYCZNEGO BUDYNKU MIESZKALNEGO I JEGO UCIĄŻLIWOŚCI DLA ŚRODOWISKA - WYSOKOŚĆ EMISJI CO2 DO ATMOSFERY I JEJ KOMPENSACJA
W tym i kolejnym zadaniu zastosujecie w praktyce zdobytą wcześniej wiedzę. Na początek trzeba będzie sprawdzić jaki jest wpływ na środowisko jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Żeby to zrobić, zaproście do współpracy właścicieli trzech domów jednorodzinnych. Mogą to być Wasi sąsiedzi, rodzice, nauczyciele. Najlepiej będzie, jeśli domy będą w miarę różnorodne. Różnej wielkości, z różną liczbą mieszkańców, starsze i nowsze, o płaskich lub pochyłych dachach. Opiszcie je dokładnie - w jakiej miejscowości leżą, jaka jest liczba pomieszczeń, pięter, powierzchnia, liczba mieszkańców.
Kolejnym krokiem będzie obliczenie zużycia energii wybranych domów. Obliczenie całkowitego zapotrzebowania energetycznego budynku polega na zsumowaniu zapotrzebowania wszystkich urządzeń elektrycznych w nim pracujących. Najlepiej zrobić to, określając oddzielnie zużycie każdego pomieszczenia, a następnie je sumując. Wykorzystajcie do tego nasz KALKULATOR ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA DOMU. Poniżej zamieszczamy krótką instrukcję jego obsługi:
 Jako zalogowany uczestnik konkursu wejdź w ikonę KALKULATOR ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA DOMU na stronie głównej;
 pojawi się poglądowa ilustracja domu jednorodzinnego z podziałem na pomieszczenia, a także lista pomieszczeń;
 wybierz jedno z pomieszczeń, klikając w nie na ilustracji lub w jego nazwę na liście;
 pojawi się tabela z listą urządzeń elektrycznych często obecnych w pomieszczeniach tego typu (np. w kuchni będą to: czajnik elektryczny, lodówka, mikrofalówka, robot kuchenny itd.);
 sprawdź, jakie urządzenia znajdują się w badanym przez Ciebie pomieszczeniu i wprowadź do tabeli informacje o nich;
 podaj: liczbę urządzeń, ich moc (znajdziesz ją na tabliczce znamionowej lub w instrukcji. Jeśli nie znajdziesz tej informacji, użyj średniej wartości podanej przez nas) i czas dobowego wykorzystywania urządzenia (jeżeli urządzenie nie jest wykorzystywane codziennie, a np. raz w tygodniu przez godzinę, podziel 60 min. przez 7 dni i wpisz tę wartość);
 po podaniu mocy urządzenia i czasu jego wykorzystywania kalkulator obliczy dobowe zużycie energii dla tego urządzenia podane w watogodzinach (Wh). Poza tym, kalkulator wyliczy dobowe zużycie energii dla całego pomieszczenia, sumując zużycie wszystkich urządzeń;
 jeżeli na naszej liście nie ma któregoś z urządzeń znajdujących się w analizowanym pomieszczeniu, kliknij w przycisk "dodaj nowe urządzenie" na dole listy;
 powtórz te same czynności dla wszystkich pozostałych pomieszczeń. Najeżdżając na pole "więcej pomieszczeń" możesz z listy rozwijanej dodać np. drugą łazienkę, kolejny pokój, lub inne pomieszczenie, którego nie ma na naszej liście;
 klikając w pole "pokaż wszystkie pomieszczenia" poniżej tabeli, pojawi się okno z podsumowaniem zużycia energii przez budynek, z sumowanym zużyciem wszystkich pomieszczeń. Pełną tabelę wszystkich pomieszczeń i urządzeń można zgrać do PDF;
 poniżej pola "pokaż wszystkie pomieszczenia" jest również pole "pokaż wszystkie projekty" pozwalające przełączać się między obliczeniami dla wszystkich 3 domów.
UWAGA: Pamiętajcie, że liczycie tylko zużycie energii elektrycznej, nie uwzględniajcie energii potrzebnej do ogrzania domu przez kocioł węglowy, gazowy czy olejowy. Wyjątkiem są domy z ogrzewaniem elektrycznym!
Teraz już wiecie ile energii zużywają badane przez Was budynki. Po dokonaniu obliczeń zużycia energii przez poszczególne pomieszczenia domu, przygotujcie wykres kołowy, na którym przedstawicie otrzymane wyniki np. w procentach. Zaznaczcie pomieszczenia, które zużywają najwięcej energii.
Zadaniem konkursowym jest także przeliczenie całkowitej energii zużywanej przez dom w skali roku na przykładowe zamienniki , tj. porównywalne z oświetleniem głównej ulicy w mieście przez x godzin i y dni, albo w jakim czasie zakład produkcyjny zużyłby taką wielkość energii itd.
Zaproponujcie też sposoby oszczędzania energii w Waszych domach. Pomyślcie sami jak to zrobić, możecie też poszukać różnych sposobów w internecie.
Kolejne zadania to obliczenie z jaką emisją CO 2 wiąże się takie zużycie i jak można tę emisję skompensować, czyli ile drzew potrzeba zasadzić, żeby pochłaniały dwutlenek węgla emitowany przez elektrownię podczas produkcji prądu dla tych domów. Dla potrzeb ćwiczenia zakładamy, że wybrane przez Was budynki zasilane są prądem z elektrowni węglowej, nawet jeśli w rzeczywistości znajdują się w pobliżu elektrowni wodnej czy farmy wiatrowej.
Służą do tego kolejne kalkulatory, czyli KALKULATOR EMISJI CO 2 oraz KALKULATOR KOMPENSACJI CO 2. Wystarczy, że do przygotowanych wzorów podstawicie uzyskane wcześniej dane. Kalkulator wyliczy ile węgla trzeba spalić, żeby wytworzyć zakładaną ilość energii i ile CO 2 w związku z tym zostanie wyemitowane do atmosfery.
Pamiętajcie, że ilość CO 2 pochłanianego przez drzewo jest uśredniona - w rzeczywistości zależy od wielu czynników, przede wszystkim gatunku i wieku drzewa. Druga rzecz, o której należy pamiętać - w kalkulatorze podane jest ile drzew pochłonie roczną emisję budynku w ciągu ich całego życia. Oznacza to, że jeśli Wasz wynik to przykładowo 20 drzew, to mieszkańcy domu musieliby co roku sadzić 20 roślin, żeby skompensować swoją emisję CO 2.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 1.4.
W tym zadaniu należy:
1.4.1 Podać krótką charakterystykę 3 domów, które będą przedmiotem obliczeń, według schematu dla każdego domu:
 miejscowość
 teren wiejski/miejski
 liczba pięter
 powierzchnia domu w m2
 liczba mieszkańców
 liczba pomieszczeń (liczy się również klatka schodowa na piętrze i każde wydzielone pomieszczenie np. suszarnia na poddaszu, spiżarnia w piwnicy, itp.).
Maks. 60 punktów (20 punktów za dom).
1.4.2 Przedstawić "raport energetyczny domu" w pdf (wygenerowany z Kalkulatora zużycia energii elektrycznej). Maks. 60 punktów (20 pkt za dom).
1.4.3 Wskazać pomieszczenie w domu zużywające największą ilość energii, opisać sposoby oszczędzania energii elektrycznej w domu oraz porównać zużycie energii przez dom jednorodzinny do zużycia energii przez innych odbiorców (np. oświetlenie ulicy, zużycie energii przez zakład produkcyjny). Maks. 40 punktów. Ograniczenie znaków do 2500.
1.4.4 Wyliczyć emisję CO2 oraz ilość drzew potrzebnych do jej skompensowania dla wszystkich domów oraz przyrównać ją do emisji wytwarzanej przez inne obiekty np. samoloty, samochody, zakłady produkcyjne. Maks. 40 punktów.
Zadanie 1.5. ZAPROJEKTOWANIE SYSTEMU FOTOWOLTAICZNEGO DLA ANALIZOWANYCH DOMÓW JEDNORODZINNYCH
Ostatnim zadaniem w pierwszym etapie jest zaprojektowanie systemów mikroinstalacji fotowoltaicznych dla badanych domów. Oczywiście będą to projekty czysto teoretyczne, nie trzeba ich w rzeczywistości realizować.
Znacie już zużycie energii Waszych budynków, co jest podstawą dla zaprojektowania odpowiedniej wielkości systemu. Posłuży Wam do tego kolejny kalkulator - KALKULATOR DOBRANIA SYSTEMU FOTOWOLTAICZNEGO.
Pierwszym krokiem jest wyliczenie mocy instalacji, która pokryłaby w 100% zapotrzebowanie energetyczne Waszego budynku. Oprócz samego zużycia energii należy też wziąć pod uwagę warunki geograficzne, czyli średnie roczne nasłonecznienie w Waszym regionie, a także charakterystykę budynku, czyli kąt nachylenia i azymut dachu. Żeby to zrobić musicie podać:
 roczne zapotrzebowanie energetyczne budynku, które wyliczyliście w poprzednim zadaniu;
 nasłonecznienie w danym miejscu, które odczytacie z mapy nasłonecznienia Polski;
 współczynnik korekcyjny, który odczytacie z tabeli. Żeby to zrobić, musicie znać kąt nachylenia dachu, na którym będą panele oraz jego azymut (czyli kąt odchylenia od południa. Jeżeli dach skierowany jest wprost na południe, azymut wynosi 0, jeżeli na wschód lub zachód, wynosi -90, jeżeli na południowy zachód -45 itd.)
Wpiszcie wszystkie te wartości do formuły, a otrzymacie moc systemu podaną w kilowatach (kW).
Następnie trzeba będzie obliczyć, ile paneli fotowoltaicznych potrzebnych jest do zapewnienia takiej mocy. Moc paneli jest różna w zależności od ich jakości i technologii, ale dla potrzeb ćwiczenia przyjmujemy uśrednione 250 W. Wynika z tego, że żeby obliczyć ile paneli będzie potrzebne w naszej instalacji, musimy podzielić moc instalacji (wyrażoną w kilowatach) przez 0,25 (0,25 kW czyli 250 W).
Ostatnim krokiem jest wykonanie poglądowego rysunku Waszej instalacji. Dzięki temu dowiecie się, czy wszystkie te panele zmieszczą się na dachu Waszego budynku. Wykonajcie schematyczny szkic dachu każdego z domów. Pamiętajcie, że instalacja powinna być umieszczona od strony południowej, ewentualnie południowo wschodniej lub południowo zachodniej. Zaznaczcie wszystkie elementy, które mogą przeszkadzać w zamontowaniu lub działaniu instalacji - kominy, anteny, kominy wentylacyjne, drzewa rzucające cienie na dach itd. Wyrysujcie na dachu, w odpowiednich miejscach, panele fotowoltaiczne o wymiarach 1/1,7 m. Pamiętajcie o zachowaniu skali. Wyliczcie ile paneli zmieści się na dachu i czy to wystarczająca liczba, do zaspokojenia 100% zapotrzebowania energetycznego.
W ostatnim kalkulatorze - KALKULATORZE FINANSOWYM, wyliczycie ile prądu będzie produkowała mikroinstalacja w ciągu roku, jaki będzie jej szacunkowy koszt i ile będzie warty wyprodukowany prąd. Pamiętajcie, że są to wartości szacunkowe. W rzeczywistości wpływa na nie o wiele więcej czynników.
Obliczenia wykonywane są w trzech krokach:
 Obliczenie rocznej produkcji energii systemu zainstalowanego na budynku (wyrażoną w kWh), biorąc pod uwagę jego moc oraz wydajność zależną od zorientowania względem stron świata.
 Oszacowanie kosztu instalacji systemu przeliczając wielkość instalacji wyrażoną w Watach przez przybliżoną cenę zainstalowanego Wata.
 Ocenienie wartości prądu wyprodukowanego we własnym systemie fotowoltaicznym to wyliczona wcześniej roczna produkcja mikroinstalacji (kWh) pomnożona przez cenę jednostkową kWh energii.
Przyjęte zostało założenie, że jest to mikroinstalacja on-grid, czyli została podłączona do sieci energetycznej, do której odprowadzane są nadwyżki prądu w ciągu dnia jak również odbierane w godzinach szczytu.
Ostatnim zadaniem w tym etapie jest przygotowanie prezentacji PowerPoint, w której przedstawicie informacje ze wszystkich dotychczasowych zadań. Prezentację będziecie wykorzystywać w drugim etapie konkursu, promując OZE i fotowoltaikę wśród uczniów w szkole i podczas konferencji lokalnych. Przekażcie na slajdach wszystko to, co zrobiliście w konkursie:
 Opiszcie konkurs i przedstawcie swój zespół. Wklejcie swoje zdjęcie i logo zespołu;
 opowiedzcie jakie są skutki spalania paliw kopalnych dla środowiska i dla naszego zdrowia;
 wytłumaczcie czym jest OZE;
 wytłumaczcie czym jest fotowoltaika. Powiedzcie jakie są technologie, czym się różnią, jakie są elementy instalacji;
 pokażcie wyniki wszystkich swoich obliczeń: opiszcie badane domy, pokażcie ile energii zużywają (możecie zrobić wykres kołowy z podziałem budynku na poszczególne pomieszczenia), przedstawcie emisję CO2 i sposób kompensacji;
 zaprezentujcie swoje projekty instalacji fotowoltaicznych;
 przedstawcie sposoby oszczędzania energii w domu i opowiedzcie o możliwościach uzyskania dofinansowania na własną mikroinstalację.
Pamiętajcie, że na samych slajdach nie powinno być zbyt duże ilości tekstu. Umieśćcie tam ilustracje, wykresy, dane liczbowe itd. Maksymalna długość prezentacji to 20 slajdów.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 1.5.
W tym zadaniu należy:
1.5.1
 w kalkulatorze dobrania systemu fotowoltaicznego wyliczyć moc systemu zapewniającą w 100% zapotrzebowanie energetyczne każdego z domów oraz ilość modułów PV zapewniających taką moc;
 przygotować schematyczny plan domów, z naniesionymi na dachu panelami fotowoltaicznymi (o wymiarach 1 m x 1,7 m) oraz z zaznaczonymi przeszkodami na dachu i w terenie, które mogą zmniejszać rzeczywistą dostępną powierzchnię dachu. Na rysunku zaznaczyć kierunki świata.
Maks. 150 punktów (50 punktów za dom).
1.5.2 podać: współrzędne geograficzne domów, nachylenie dachu, wartość naświetlenia dla danego rejonu odczytaną z mapy naświetlenia Polski, ilość paneli PV rzeczywiście możliwych do zainstalowania na budynku oraz ile procent zapotrzebowania energetycznego budynku zostało pokryte przez zaprojektowany system fotowoltaiczny
Maks. 90 punktów (30 punktów za dom).
1.5.3 przygotować prezentację powerpoint, prezentującą skrótowo wszystkie informacje z dotychczas zrealizowanych zadań.
Maks. 50 punktów.
ETAP 2 - ZARABIAJ NA SŁOŃCU - PROMOCJA INSTALACJI FOTOWOLTAICZNYCH
Głównym celem naszego projektu jest wypromowanie mikroinstalacji OZE wśród jak najszerszej grupy osób. Teraz, skoro już zdobyliście bogatą wiedzę o fotowoltaice i poznaliście jej zalety, możecie nam w tym pomóc. Najpierw przeprowadźcie akcję promocyjną i apel w szkole, dla swoich rówieśników. Gdy już nabierzecie doświadczenia, powtórzcie te działania na większą skalę. Przeprowadźcie akcję promocyjną w swojej miejscowości i zorganizujcie profesjonalną konferencję, na którą zaprosicie właścicieli domów jednorodzinnych, przedstawicieli samorządu, reprezentacje spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych i innych gości. Postaracie się też o pomoc ekspertów, którzy mogliby wypowiedzieć się na Waszej konferencji.
Zadanie 2.1. PROMOCJA OZE I FOTOWOLTAIKI W ŚRODOWISKU SZKOLNYM
Zorganizujcie szkolną kampanię promującą OZE, oszczędzanie energii i fotowoltaikę w Waszej szkole. Rozwieście plakaty, przygotujcie ulotki, zorganizujcie happening. Puśćcie wodze wyobraźni i zaskoczcie nas swoimi pomysłami. Konkursy, quizy, gazetki szkolne, przedstawienia - form promocji wiedze jest naprawdę wiele. Wykorzystajcie wiedzę zdobytą w poprzednim etapie konkursu. Możecie odsyłać uczniów szkoły do ciekawych stron internetowych, na których poszerzą swoją wiedzę. Postarajcie się dotrzeć ze swoim przekazem do jak największej liczby osób.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 2.1.
W tym zadaniu należy:
2.1.1 Opisać przeprowadzoną w szkole kampanię promocyjną. Maks. 50 punktów. Ograniczenie znaków do 2400.
2.1.2 Przesłać maks. 5 zdjęć będących ilustracją szkolnej kampanii zawierających takie elementy jak plakaty, ulotki, gazetki, happeningi, itp. Maks. 50 punktów.
Zadanie 2.2. PRZEPROWADZENIE APELU SZKOLNEGO PREZENTUJĄCEGO PRACE SZKOLNEGO ZESPOŁU KONKURSOWEGO
Przeprowadźcie apel dla uczniów Waszej szkoły i przekażcie im wiedzę, którą sami już zdobyliście. Wykorzystajcie prezentację przygotowaną na koniec pierwszego etapu. Zaprezentujcie założenia konkursu i przedstawcie swój zespół. Streśćcie swoje referaty na temat zanieczyszczeń powietrza, energii odnawialnej i fotowoltaiki. Przedstawcie obliczenia i projekty instalacji, które wykonaliście dla domów. Koniecznie też postarajcie się zachęcić kolegów do pomocy przy ostatnich dwóch zadaniach konkursu, na pewno Wam się przyda. Apel będzie też dla Was rodzaje próby generalnej, choć na mniejszą skalę, przed konferencją lokalną. Będziecie mogli przećwiczyć swoje wystąpienia, sprawdzić jak Wam idzie zorganizowanie sali i zapanowanie nad publicznością. Pamiętajcie o robieniu zdjęć podczas apelu. Starajcie się, by sposób przedstawiania informacji był jak najbardziej atrakcyjny i nie zanudził słuchaczy. Przygotujcie jakieś ciekawostki, nie bójcie się używać humoru.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 2.2.
W tym zadaniu należy:
2.2.1 Opisać przebieg apelu - gdzie i kiedy się odbył, podać liczbę klas i szacunkową liczbę uczniów obecnych na apelu, jakie dodatkowe elementy oprócz przedstawienia prezentacji się na nim pojawiły, jakie pytania padały ze strony słuchaczy. Maks. 50 punktów. Ograniczenie znaków do 2400.
2.2.2 Załączyć maksymalnie 5 zdjęć obrazujących przebieg apelu. Zdjęcia powinny pokazywać zarówno słuchaczy jak i prowadzących w trakcie przedstawiania prezentacji. Maks. 20 punktów.
Zadanie 2.3. PRZYGOTOWANIE LOKALNYCH KAMPANII PROMUJĄCYCH: KONFERENCJE UCZNIOWSKIE I MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA W PRAKTYCE GOSPODARSTW DOMOWYCH MIKROINSTALACJI OZE - NA PRZYKŁADZIE OGNIW FOTOWOLTAICZNYCH
Aby odpowiednio wypromować swoją konferencję lokalną i dotrzeć do jak największej liczby osób z wiedzą o OZE, musicie odpowiednio zaplanować i przeprowadzić kampanię promocyjną. Przygotujcie plakaty i ulotki. Pomyślcie, w jakich miejscach możecie je rozwiesić i rozdawać, żeby dotarły do możliwie wielu osób. Skontaktujcie się z lokalnymi mediami, być może napiszą o Was artykuł lub nagrają audycję. Wykorzystajcie internet - napiszcie o konferencji na stronie szkoły, gminy, w lokalnych portalach informacyjnych, w mediach społecznościowych. Zaangażujcie jak najwięcej uczniów z Waszej szkoły, niech pomogą Wam w przeprowadzeniu kampanii. Możecie też zorganizować happening w przestrzeni miejskiej.
Odpowiednio wcześnie zaproście do udziału w konferencji gości specjalnych i ekspertów. Dzięki temu będziecie mogli promować wydarzenie wykorzystując ich nazwiska.
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 2.3.
W tym zadaniu należy:
2.3.1 Opisać przebieg realizacji promocji konferencji, w tym informację o:
 odbytych spotkaniach (z kim, gdzie i kiedy);
 przygotowanych, wręczonych i rozwieszonych materiałach informacyjno-promocyjnych (plakaty, ulotki, zaproszenia, transparenty, materiały Fundacji BOŚ), podać liczbę wszystkich przygotowanych materiałów oraz liczbę odbiorców;
 roli poszczególnych członków zespołu;
 artykułach wzmiankach na stronach internetowych i w mediach lokalnych. Podać szacunkową liczbę odbiorców;
 innych działaniach promocyjnych (happeningi, promocja w czasie festynów, dni otwartych szkoły, pikników naukowych itd.)
Maks. 100 punktów. Ograniczenie znaków 5400.
2.3.2 Załączyć plan promocji w formie terminarza obejmującego kolejne zadania i informacje o osobach wyznaczonych do realizacji poszczególnych zadań. Maks. 20 punktów.
2.3.3 Załączyć maksymalnie 5 zdjęć różnych materiałów promocyjnych przygotowanych przez zespół (plakaty, ulotki, zaproszenia itp.) Maks. 50 punktów. Punktowane jest tylko jedno zdjęcie każdego z materiałów.
2.3.4 Załączyć maksymalnie 5 zdjęć dokumentujących informację w mediach (zrzuty ekranowe ze stron internetowych, skany artykułów z gazet). Maks. 50 punktów.
2.3.5 Załączyć maksymalnie 5 zdjęć dokumentujących wykonanie promocji - rozwieszone plakaty, uczniowie w trakcie rozdawania ulotek itd. Maks. 50 punktów.
Zadanie 2.4. ZORGANIZOWANIE KONFERENCJI DLA SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ PROMUJĄCEJ ENERGIĘ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH, A W SZCZEGÓLNOŚCI Z FOTOWOLTAIKI, Z PODKREŚLENIEM KORZYŚCI EKONOMICZNYCH I ŚRODOWISKOWYCH
Ostatnim, kulminacyjnym etapem konkursu, podsumowującym całą Waszą pracę, będzie zorganizowanie konferencji lokalnej. Będziecie starali się przekonać jak najwięcej osób, żeby zainstalowały mikroinstalacje OZE we własnych domach.
Po pierwsze, postarajcie się, żeby na konferencji pojawiło się jak najwięcej osób, zwiększy to szanse, że jakaś część gości zainteresuje się tematem. Dlatego szczególnie ważne jest jak najlepsze wykonanie zadań z poprzedniego etapu. Pamiętajcie też, żeby zaprosić rodzinę, sąsiadów, nauczycieli.
Skoro konferencja ma być skierowana do osób dorosłych, właścicieli domów jednorodzinnych, bardzo ważna też jest jej pora. Pamiętajcie, że większość osób kończy pracę około godziny 16.00 - 17.00. Najlepiej więc zorganizujcie spotkanie w godzinach popołudniowo-wieczornych albo w weekend.
RAMOWY PROGRAM KONFERENCJI LOKALNEJ
Przygotujcie plan konferencji, dzięki któremu łatwiej będzie Wam wszystko zorganizować. Uwzględnijcie takie części konferencji jak: rozpoczęcie, przedstawienie zespołu i gości, przedstawienie skrótów Waszych referatów, prezentacja obliczeń i schematów instalacji, wystąpienia gości specjalnych i ekspertów, czas na pytania i dyskusję.
CZAS KONFERENCJI
Konferencja powinna trwać nie dłużej niż dwie godziny, aby utrzymać aktywną uwagę uczestników na prezentowanych zagadnieniach.
Prezentacja powinna zawierać ok. 20 slajdów.
MATERIAŁY KONFERENCYJNE
Powinniście przygotować materiały konferencyjne, które będą rozdane wśród uczestników. Jednym z materiałów może być broszura opracowana przez ekspertów z zakresu ekologii i fotowoltaiki, a przygotowana przez Fundację BOŚ.
Zawiera opracowanie kluczowych tematów związanych z zagadnieniem mikroinstalacji i funkcjonowania prosumenta na rynku polskim. Broszura dostępna jest w zakładce MATERIAŁY
Jednak najważniejszym materiałem konferencyjnym będą przygotowane przez szkolne zespoły uczniowskie projekty mikroinstalacji fotowoltaicznych dla wybranych domów jednorodzinnych (rysunki i obliczenia).
EKSPERCI
Fundacja BOŚ zapewni udział eksperta w dziedzinie dofinansowywania indywidualnych mikroinstalacji. Zastanówcie się również nad zaproszeniem ekspertów z waszej okolicy - przedstawicieli wydziału ochrony środowiska w gminie, ekspertów z pobliskiej uczelni, okolicznych prosumentów itd.
Udział ekspertów jest bardzo ważny, ponieważ uwiarygadnia profesjonalne podejście do przedsięwzięcia i pozwala na bezpośrednie wyjaśnienie kwestii technicznych i ekonomicznych. Na koniec Konferencji przewidziany jest czas na pytania specjalne do ekspertów. Jak tylko zaplanujecie termin konferencji, prześlijcie informacje do organizatora konkursu, a Fundacja BOŚ zatroszczy się o to, aby na Wasza konferencję dotarł nasz ekspert.
FILMY PROMUJĄCE PROSUMENTA
Pamiętajcie, że równolegle z Waszym konkursem został ogłoszony konkurs filmowy na popularyzację idei prosumenta, skierowany również do młodzieży szkolnej.
Powstałe w tym konkursie prace, jak również inne ciekawe filmy o tej tematyce, będą zamieszczone na portalu www.postawnaslonce.pl i będą stanowić wsparcie dla zespołów uczniowskich realizujących kampanię informacyjną i uatrakcyjnią konferencję.
Możecie korzystać z tych materiałów, aby wzmocnić promocję i zainteresować większą ilość osób udziałem w Waszych Konferencjach Lokalnych.
PREZENTACJA
Prezentacja powinna być ułożona w taki sposób, aby zapoznać odbiorców z różnymi aspektami odnawialnych źródeł energii i fotowoltaiki, najpierw omawiając problemy ogólne, a potem przechodząc do bardziej szczegółowych.
Myślą przewodnią prezentacji będzie wyjaśnienie pojęć: OZE, mikroinstalacje fotowoltaiczne i prosument. Każde z tych słów będzie tytułem bloku prezentacji, który będzie zawierał kilka slajdów omawiających poszczególne zagadnienia.
PREZENTACJA DOMÓW
Zaproszonych uczestników należy zapoznać z wynikami swoich doświadczeń i obliczeń dokonanych dla wybranych domów z okolicy. Przykłady z własnych badań i wiedza na tematy ogólne są najlepszym argumentem, który może zachęcić zgromadzone tam osoby do dalszego zainteresowania się tematem.
Każdy przykład "domu z sąsiedztwa", dla którego zostały dokonane wyliczenia fotowoltaiczne podczas szkolnego projektu należy przedstawić w sekwencji:
1. Slajd ze zdjęciem domu,
2. Slajd zawierający rysunki budynku z umieszczonymi panelami oraz nanieść informacje na temat:
 położenia geograficznego,
 nachylenia dachu
 zapotrzebowania energetycznego budynku mieszkalnego (100%);
 przeszkód w terenie zmniejszających powierzchnię możliwą do zainstalowania systemu fotowoltaicznego;
 ilości paneli fotowoltaicznych (o wymiarach 1 m x 1,7 m) możliwych do zainstalowania na budynku;
 ile procent zapotrzebowania energetycznego domu mieszkalnego zostało pokryte przez zaprojektowany system fotowoltaiczny;
 oszczędności ekonomicznych wynikających z wykorzystania systemu fotowoltaicznego do produkcji prądu pokrywającego część zapotrzebowania energetycznego domu.
3. Slajd prezentujący emisję CO 2 i jej kompensację.
WYBRANE ASPEKTY LOGISTYCZNE ZWIĄZANE Z ORGANIZACJĄ KONFERENCJI
Macie już przygotowany program konferencji oraz materiały konferencyjne, wybraliście prelegentów, pora na sprawy techniczne tj. oszacowanie ilości osób, które wezmą udział w konferencji oraz wybranie miejsca gdzie ma się ona odbyć. Dobrym miejscem będzie na pewno szkoła lub dom kultury, ale możecie mieć inne pomysły na ten temat.
Trzeba się także zastanowić jakich oficjeli z Waszego regionu należałoby zaprosić, aby podnieść jej rangę.
Musicie przeanalizować każdy aspekt techniczny związany z organizacją konferencji i ustalić kto za niego odpowiada w tym m.in.:
 zaplanować w jakiej ilości należy przygotować materiały konferencyjne,
 kto zaprojektuje zaproszenia i je roześle lub rozniesie,
 kto zajmie się recepcją i listą obecności,
 kto będzie odpowiedzialny za wyświetlenie prezentacji i filmów,
 kto przygotuje salę i rozstawi krzesła
 kto będzie usadzał uczestników
LISTA SPRAWDZAJĄCA
1. Przygotowanie planu konferencji.
2. Kontakt z Ekspertem d/s fotowoltaiki - wcześniejsze dostarczenie planu spotkania i omówienie ew. krótkiego wystąpienia.
3. Kontakt z Ekspertem, który wypowie się na temat strony ekonomicznej instalacji systemu fotowoltaicznego - wcześniejsze dostarczenie planu spotkania i przedstawienie tematu wystąpienia.
4. Zebranie wolontariuszy, którzy pomogą przygotować i przeprowadzić konferencję (wyznaczenie zadań dla wolontariuszy - np. usadzanie gości, pilnowanie listy obecności, itd.)
5. Przygotowanie prezentacji.
6. Przygotowanie materiałów konferencyjnych:
 plan konferencji,
 prezentacja uczniowska,
 broszura nt. fotowoltaiki przygotowana przez Fundację BOŚ.
7. Przygotowanie listy zaproszonych gości i potwierdzenie udziału.
8. Przygotowanie materiałów promocyjnych, które będą wyświetlane przed rozpoczęciem konferencji (np. filmy nt. fotowoltaiki ze strony PnS oraz filmy z etapu filmowego PnS).
9. Przygotowanie sali (ustawienie krzeseł, stołów, rozłożenie materiałów konferencyjnych, dostęp do prądu, zainstalowanie rzutnika, mikrofonu, podłączenie laptopa z prezentacją, przeprowadzenie próby głosu).
ZADANIA DO WYKONANIA W RAPORCIE 2.4.
W tym zadaniu należy:
2.4.1 Opisać sposób organizacji i przebieg konferencji, w tym podać informacje takie jak:
 kiedy i gdzie odbyła się konferencja
 czas trwania
 rola poszczególnych członków zespołu oraz wolontariuszy
 ilu było prelegentów i kto wygłaszał poszczególne referaty
 czy korzystano w trakcie konferencji z materiałów filmowych i jakich
 ilu było uczestników konferencji i kto to był
 jacy goście specjalni pojawili się na konferencji (przedstawiciele władz samorządowych, mediów, stowarzyszeń itp.)
 jak została przyjęta przez społeczność lokalną
 zawartość materiałów konferencyjnych
Maks. 100 punktów. Ograniczenie znaków do 5400.
2.4.2 Załączyć plan konferencji. Maks. 20 punktów.
2.4.3 Załączyć listę obecności - z krótką informacją o uczestnikach (np. Andrzej Kowalski - przedstawiciel gminy, Jan Zieliński - właściciel domu jednorodzinnego, itd.). Maks. 20 punktów.
2.4.4 Załączyć maksymalnie 5 zdjęć z przebiegu konferencji. Zdjęcia powinny pokazywać zarówno słuchaczy jak i prowadzących w trakcie przedstawiania prezentacji. Maks. 20 punktów.
|
|
|